[pic=659_1292265325.jpg]Omstreeks 11u15 vanochtend was de spanning te snijden in het Diamantmuseum Provincie Antwerpen: de 25.000e bezoeker aan de najaarstentoonstelling over “Napoleon en de juwelen van het Keizerrijk” zou immers zijn opwachting maken. In aanwezigheid van Gedeputeerde voor Cultuur (Ludo Helsen), directeur-conservator van het museum (Liene Geeraerts) alsook lokale pers, fotografen en natuurlijk Napoleon-lookalike, nam het koppel Mevrouw en Mijnheer Roosenbeek uit Eibergen nabij Enschede (NL) de felicitaties in ontvangst. Behalve een boeket bloemen ontvingen ze uit handen van de Gedeputeerde een verrassingspakket met onder meer de publicatie bij de expositie, een fles Napoléon-Mandarin, Napoleon-bollen, gratis toegangstickets voor 2011, een Napoleonhoed en een pot ‘pickles’. Napoleon vond pickles gezonde voeding voor zijn legers ….vandaar de subtiele link! Van Napoleon stamt trouwens de uitspraak: “Ik drink champagne als ik win, om te vieren … en ik drink champagne als ik verlies, om mezelf te troosten”. Het Diamantmuseum hield het vanochtend bij vieren, want de historische figuur “Napoleon” heeft sinds 1 oktober 2010 al zeer veel belangstellenden naar het Diamantmuseum weten te lokken. Het Diamantmuseum heeft zich tot doel gesteld om, met deze unieke tentoonstelling over de kostbare relatiegeschenken van Napoleon, 30.000 bezoekers aan te trekken en zal dit cijfer waarschijnlijk halen! [b]2010 = topjaar![/b]Dit jaar is het het Diamantmuseum zelfs dermate voor de wind gegaan dat het van een historisch recordjaar mag spreken. Indien deze trend zich doorzet, wordt 2010 het beste bezoekersjaar sinds het museum op deze locatie is gehuisvest. Zelfs in tijden van een minder florerende economie, zou men aldus kunnen stellen dat er voor ‘glamour en luxe’ altijd een publiek is! Een publiek dat deze tentoonstelling over de soms exuberante luxe ten tijde van het Empire of Franse Keizerrijk duidelijk weet te smaken. Er worden dan ook pareltjes, met vaak een persoonlijke ‘toets’ gepresenteerd, zoals de ring die Napoleon schonk aan zijn minnares Maria Walewska.Een succesvol Diamantmuseum in de Lange Herentalsestraat, in het hart van de diamantwijk – met tussen de 50 en 80.000 bezoekers per jaar - inspireerde het Antwerpse provinciebestuur in 2001-2002 om nog beter te doen. Een nieuw Diamantmuseum kwam tot stand op een unieke locatie aan het Kon. Astridplein, in het zogenaamde Dijksterhuis - zoals dit pand met zijn geklasseerde gevel ook wordt genoemd. Sinds het Diamantmuseum op deze locatie is gevestigd, is het ook een betalend museum. Het museum heeft steeds kunnen spreken van zo’n 70.000 à 80.000 bezoekers per jaar, maar in 2010 worden het er om en bij de 100.000. Een topprestatie, waarmee het Antwerpse Diamantmuseum zich stilaan kan meten met musea zoals het KMSKA en het Rubenshuis, 2 toeristische toppers binnen deze stad. In 2010 deed het Diamantmuseum trouwens voor de eerste maal rechtstreeks beroep op ‘het publiek’ om op zoek te gaan naar Vlaamse harten. De oproep werd gelanceerd n.a.v. Valentijnsdag en scoorde een 300-tal reacties: enthousiastelingen die ergens ‘ten huize van’ ,dan wel binnen de familiekring één of meerdere exemplaren van deze ‘grotendeels in de vergetelheid geraakte’ 19de eeuwse volksjuwelen in de vorm van een hart, hebben (terug)gevonden en er mee naar het Diamantmuseum zijn gekomen voor een expertise. Het merendeel van deze ‘publiekelijk’ aangeleverde harten is benut in de expositie “HarT voor HarD” en heeft het museum de kans geboden om onderzoek te plegen naar dit ‘ongekend-is-onbemind’ juweeltype dat vooral ‘populair’ was in de 19de eeuw in Antwerpen: een stelling die extra te onderbouwen was/is via onder meer de slijpwijzen van diamant, de zilververvaardiging en de merken van zilversmeden zoals Coetermans en Suerickx, vaklui die hoofdzakelijk werkzaam waren in Antwerpen, Mechelen en omstreken.Behalve de Vlaamse hartenexpositie lanceerde het museum ‘als eerste’ met de inbreng van ‘zijn jongeren’ een GPS-spel (de Infiltrant). Het initiatief kwam ook van ‘de jongeren’ die het cruciaal achtten om het lokale diamantverhaal vanuit hun eigen belevingswereld verder te vertalen naar andere jongeren, en dit liefst via moderne (GPS-spel)-technologie. Intern is dit objectief open getrokken naar het ontsluiten van diamanterfgoed dat weliswaar aanwezig is in het Antwerpse straatbeeld, maar niet in het museum kan worden getoond. Dankzij dit GPS-gebeuren is het Diamantmuseum ook voor de eerste keer ‘letterlijk’ extra muros getreden!Spectaculairder was de deelname aan de wereldexpositie in Shangai waar 10 van de topstukken uit het Antwerpse Diamantmuseum te bewonderen waren: een unicum waarmee het Diamantmuseum een unieke (museale) positie heeft ingenomen want het toonde als enig museum topstukken uit zijn collectie! Bovendien is het exceptioneel wanneer je bedenkt dat er gigantische veiligheidsmaatregelen mee gemoeid zijn ….Diamant is trouwens samen met chocolade de grootste troef van de Belgische vertegenwoordiging in Shangai gebleken: met de verkoop van diamanten en chocolade zijn de grootste omzetcijfers in het Belgisch paviljoen geboekt (ca. 30.000 à 35.000 euro / per dag) en in totaal bezochten meer dan 55 miljoen mensen het Belgisch paviljoen ‘en dus ook de topstukken uit het Antwerpse Diamantmuseum!’. Ook dankzij zijn deelname aan deze wereldexpositie heeft het Diamantmuseum een aantal commerciële samenwerkingsverbanden gerealiseerd, waaronder die met het Hong Kongse “Chow Sang Sang”, een juweliers’keten’ actief sinds 1934 en vertegenwoordigd in alle belangrijke steden van China, Hong Kong, Taiwan en Macau. Chow Sang Sang Diamond (Shangai) Co(mpany) bestaat sinds 2007 en lanceerde zijn eerste (diamant)juwelenlijn tijdens de Miss World verkiezingen op 14 mei 2007. Speciaal voor het Antwerpse Diamantmuseum werd er een specifieke (diamant)juwelenlijn opgestart. [b]2011[/b]Het museum hoopt deze trend van veel volk aantrekken in 2011 te kunnen doorzetten: volgend jaar staat er voor de eerste keer een deelname aan Europalia op het agenda. In het kader van Europalia Brazilië onderzoekt het Diamantmuseum de link tussen het BriljAntwerps verhaal – het verhaal van diamantstad Antwerpen - en Brazilië. Zakenman James Dormer (1707-1758) stichtte in het Antwerpen van de 18e eeuw een heus zakenimperium, gebaseerd op de handel in Braziliaanse diamant. Na de ontdekking van diamant in Brazilië rond 1714 was het land bijna 150 jaar lang de enige diamantleverancier ter wereld. Vandaag staat Brazilië wereldwijd bekend om de hoge kwaliteit van mineralen die in het land ontgonnen worden en wordt er opnieuw diamant aangetroffen en ontgonnen. Pronkstukken uit de collectie van het Portugese koningshuis (de toenmalige kolonisator van Brazilië), buitengewone Braziliaanse mineralen en edelstenen én het opmerkelijke levensverhaal van James Dormer vormen de leidraad doorheen deze expo. Het voorjaar en de zomerperiode zijn voorbehouden voor de steeds belangrijker/omvangrijker doelgroep van ‘jongeren’ die het Diamantmuseum - sinds zijn legendarische Bling Bling tentoonstelling over de Kroonjuwelen van de Hip Hop - aan zich weet te binden. Antwerpen is in 2011 immers Europese Jongeren-hoofdstad: een locomotief waaraan ook het Diamantmuseum een aantal wagons zal hangen! Er zijn de Donderdagen waarbij het Diamantmuseum tot middernacht opent en een aangepast programma voorziet en er is de ‘viering’ van de vijfde verjaardag van zijn jongerenwerking: het Diamantmuseum is in Vlaanderen nog steeds het enige museum dat jongeren jaarlijks de kans biedt om een museaal project te organiseren. In 2011 wordt het een voor en door jongeren ontworpen expo ‘die het steentje in een nieuw daglicht plaatst’ . En tot slot presenteert het Diamantmuseum volgend jaar opnieuw de 2-jaarlijkse editie van de HRD Awards. De HRD Awards staan synoniem voor 25 jaar creativiteit en vernieuwing in het hedendaags diamantjuweel. Het thema voor de eerstvolgende editie van deze internationale juweelontwerpwedstrijd is “Jij en Ik” wat verwijst naar het dualisme in al zijn vormen, naar het mysterie van twee onlosmakelijk verbonden elementen.